November 2022

Sensibiliseringscampagnes over het sorteren van afval

Afgelopen september voerden we twee grote communicatiecampagnes om de Belgische bedrijven te stimuleren tot het sorteren van hun verpakkingsafval.

Sensibilisering voor het sorteren van kunststof  folie

Valipac slaagt er vandaag in een recyclagepercentage van bijna 62% voor bedrijfsmatig kunststof verpakkingsafval aan te tonen. De doelstelling van 65% halen in 2030, wordt echter een grote uitdaging.

Om bedrijven aan te moedigen kunststof verpakkingsfolie apart te laten inzamelen, organiseert Valipac sinds enkele jaren een sensibiliseringscampagne. De campagne van 2022 ging eind september van start.

Hierbij kreeg een selectie van bedrijven (ongeveer 2.500) per post een starterskit, bestaande uit 3 gratis inzamelzakken, een folder en een poster met sorteerinstructies, waarmee ze aan de slag kunnen om hun folie selectief te laten inzamelen. Naast deze verstuurde startpaketten, ontvingen nog eens 25.000 bedrijven een e-mail met de mogelijkheid deze kit op onze website te bestellen. De resultaten van dit jaar waren goed: 1.900 van de 25.000 bedrijven bestelden een starterkit, een respons van bijna 8%.

De selectie van bedrijven is gebaseerd op jullie klanten die nog geen kunststof folie sorteren en actief zijn in de food en non-food, de groot- en detailhandel, de horeca of de dienstensector.

Via deze communicatieactie willen wij bedrijven aanzetten tot het samenwerken met aangesloten operatoren voor de inzameling van folie via foliezakken.

Meer info op iksorteerinmijnbedrijf.be.

Foliezakken Nl

Sensibilisering voor het sorteren van PMD in bedrijven ism Fost Plus

 

Deze campagne bestond uit een mailing en was gebaseerd op het concept van de rekruteringscampagne. Doel van de campagne was om bedrijven aan te zetten om te starten met de selectieve inzameling van hun PMD-afval. Iets meer dan 15.000 Belgische bedrijven die klant zijn bij de bij Valipac aangesloten inzamelaars ontvingen deze mailing in de tweede week van september. Eind september werd ook een e-mailing gestuurd naar bijna 10.000 bedrijven.

De selectie van deze bedrijven is gebaseerd op de informatie in myClientsMaterials en omvat bedrijven met minder dan 10 werknemers die nog geen PMD hebben gesorteerd via een aangesloten operator.

Om de vertrouwelijkheid van de gegevens van de aangesloten operatoren te beschermen, werd de database van de bedrijven die deze mailing ontvingen volledig door Valipac beheerd.

Meer informatie over deze actie ism Fost Plus op www.sorterenopjewerk.be.

Pmd