Het eeuwige leven van plastic hoezen

26/02/2019

Transportverpakkingen zo lang mogelijk in omloop houden om hun circulariteit te verbeteren. Ontdek hoe in "Het eeuwige leven van plastic hoezen"

De lineaire economie omvormen tot een circulaire economie. Dat is de missie van Valipac.

Begin 2018 stelden we ons als doel om de transportverpakkingen te integreren in een circulair model. Als inspiratiebron, Clean Site System, ons inzamelsysteem voor plastic folie op bouwwerven. Samen met de verschillende spelers in de waardeketen begon toen het avontuur van Clean Site Circular. Een jaar later, op 15 februari 2019, werden de eerste krimphoezen gemaakt met 50% gerecycleerd materiaal.

Clean Site System

Elk jaar genereren bouwwerven meer dan 5000 ton plastic pallethoezen. Om te voorkomen dat deze plastics bij het restafval eindigen, ontwikkelde Valipac in 2005, het Clean Site System. Dit concept baseert zich op de retourlogistiek. Aannemers gebruiken zakken voor de inzameling van plasticfolies en mogen ze gratis deponeren bij hun handelaar in bouwmaterialen. Meer dan 6.000 aannemers zijn overtuigde gebruikers. Vandaag kunnen ze de inzamelzakken bij 220 bouwhandelaars in heel België deponeren.

Dit inzamelsysteem is goed ingeburgerd in de bouwsector maar heeft nog verbeterpotentieel. De hoezen zijn vandaag vervaardigd uit virgin materiaal. Valipac heeft zich dus als ambitie gesteld om deze hoezen langer in omloop te houden.

De bouwsector als inspiratiebron

Deze ambitie heeft tot een demonstratieproject geleid: Clean Site Circular. Zijn doel?  De pallethoezen van bouwmaterialen terug inzetten in de waardeketen door het gerecycleerd materiaal te gebruiken voor de productie van … nieuwe pallethoezen voor de bouwsector.

Voor het succes van dit project hebben we partners rond de tafel gebracht die ons enthousiasme delen:

  • Baksteenproducent Wienerberger heeft zich ertoe verbonden om circulaire hoezen te gebruiken op voorwaarde dat deze over dezelfde eigenschappen beschikken als de hoezen vervaardigd uit virgin materiaal,
  • Total ontwikkelde de geschikte polymeerformule die moet worden gemengd met het regranulaat dat door Rymoplast werd geproduceerd,
  • Oerlemans heeft de hoezen vervaardigd met het mengsel van virgin polymeren en regranulaat,
  • Fema en Go4Circle faciliteerden de contacten met handelaren in bouwmaterialen en de ophalers/sorteercentra.

Voor dit project krijgen Valipac en zijn partners de financiële steun van Vlaanderen Circulair.

Design 4 Circularity

Op 15 februari gebruikte Wienerberger de eerste circulaire hoezen voor het verpakken van een tiental palletten. De verpakte palletten hebben sindsdien een aantal testen, die aantonen dat ze voldoen aan de geldende Europese transportveiligheidsnormen, succesvol ondergaan.

De eerste resultaten zijn veelbelovend, maar de deelnemende partners aan het project willen het onderzoek nog voortzetten. Ze overwegen bijvoorbeeld om het percentage aan gerecycleerd materiaal in de polymeermix te verhogen of om de testen uit te breiden naar andere kwaliteiten van regranulaat.

Dankzij dit project kwamen ook de uitdagingen voor het huidige model aan het licht: het gebruik van inkt of kleurstoffen vermindert de circulariteit van de hoezen omdat ze het percentage afval vergroten. Vandaar de noodzaak om duidelijke richtlijnen op te stellen over de mate van recycleerbaarheid van verpakkingen om hun circulariteit te verhogen.

Welke toekomst voor de circulaire hoezen?

Op 26 februari mocht Valipac deelnemen aan de prestigieuze World Resources Forum dat in Antwerpen plaatsvond. Bj deze gelegenheid hebben we een brainstorm gehouden over de toekomst van circulaire hoezen.

Als inleiding tot de brainstorm hebben de partners het project toegelicht. De deelnemers werden vervolgens in 2 groepen verdeeld om over 2 vragen te debatteren:

  • Door welk nieuw business model kan de circulariteit van krimphoezen verbeteren?
  • Hoe het evenwicht behouden tussen de recycleerbaarheid van krimphoezen en het marketingaspect van de bedrukking?

Na een gedachtenuitwisseling tussen de deelnemers werden de ideeën geclusterd. In een volgende fase mocht elke deelnemer zijn 3 favoriete ideeën aanduiden. Opvallend is dat beide groepen een meer actieve inzet van de brand-owners verwachten zowel als het gebruik van regranulaat stimuleren.

Resultaat van de brainstorm: top 3 van de ideeën per werkgroep. 

Grey is the new virgin!

Groep 1: Door welk nieuw business model kan de circulariteit van krimphoezen verbeteren?

  • De overheid moet meer actief inzetten om het gebruik van gerecycleerd materiaal in verpakkingen te promoten. Dit kan b.v. via belastingen op CO2 equivalent, eco-modulated fees door de UPV-organisaties en alle andere maatregelen die garanderen dat recyclage financieel interessanter is dan andere verwerkingstechnieken.
  • De recyclage moet efficiënter zijn met het oog op een betere kwaliteit van gerecycleerde materialen en verdienmodellen,
  • De recycleurs en leveranciers van virgin materiaal moeten efficiënter samenwerken en afspreken op goed gedefinieerde productspecificaties en kwaliteiten. De brand-owners krijgen zo betere inzichten op de markt en vergroten hun vertrouwen in het gebruik van regranulaat.

Groep 2: Hoe het evenwicht behouden tussen de recycleerbaarheid van krimphoezen en het marketingaspect van de bedrukking?

  • een lijm ontwikkelen die het gebruik van papieren etiketten op krimphoezen mogelijk maakt om zo het communicatie-aspect te behouden. Deze lijm moet idealiter oplossen tijdens de wascyclus of smelten op hetzelfde moment als het polymeer tijdens de extrusie
  • de grijzige kleur van gerecycleerde hoezen laten aanvaarden door de brand-owners,
  • een oplosbare inkt / een inkt die verdwijnt na gebruik ontwikkelen. Dit kan door behulp van UV-stralen of door specifieke condities tijdens het recyclageproces.

Valipac en zijn partners hebben de haalbaarheid van dit project aangetoond. De volgende stap is contact opnemen met andere sectoren om hen te overtuigen mee in ons avontuur te stappen.

We maken van deze gelegenheid gebruik om alle partners in dit project te bedanken voor hun enthousiasme en hun motivatie.

Voor meer info over dit project aarzel niet om ons telefonisch te contacteren op 02/456.83.10 of via e-mail naar info@valipac.be